25 Julai 2013

Novel Dandelion DiTiup Angin


Dandelion Ditiup Angin. Tajuknya pun penuh makna tersirat. Karya Aidah Bakri ni dah lama diterbitkan sebenarnya. Since early last year lagi. Last weekend tak tau la kenapa mata ni tak boleh lelap. (Hmm sepatutnya bulan mulia ni x leh tido buatlah solat sunat kannn... Tp pun x de mood cam biasa) So just grab satu novel kat rak. Nilah novelnya... Dandelion Ditiup Angin. 

Pembacaan kali ini, ada sedikit lainnya. Gaya penulisan yang penuh puitis, berfalsafah dan membuai jiwa. Lain daripada novel2 yang ein baca sejak kebelakangan ini. Aidah Bakri banyak menggunakan perkataan pengulangan yang memang ein sendiri suka gaya penulisan sebegitu. Pengakhiran setiap bab pasti ada puisi puitis yang mengusik jiwa.
(p/s: tetiba teringat, dulu lecturer ein suruh buat satu artikel/ cerita mengenai mimosa pudica atau semalu. Masa tu pening kepala nak relate something dengan pokok berduri tu. Kalau novel ni wujud 14 tahun lalu, sure dapat A subjek tu :) )

  Semuanya berkaitan dendam, luka, penyesalan, pengorbanan dan cinta. Kerana dendam Nurin Ardini difitnah oleh abang angkatnya sendiri. Kerana fitnah itu, dia kehilangan kepercayaan orang2 yang disayanginya. Kerana fitnah itu, dia terpaksa berkahwin dengan orang yang tidak disukainya dan kerana fitnah itu juga dia kehilangan ibu dan satu2nya keluarga kandung yang dia ada. Kerana dendam juga dia diperlaku kasar dan dihalau oleh suaminya sendiri.  

Nurin Ardini pergi membawa luka yang mendalam. Luka difitnah. Luka dipaksa berkahwin. Luka diperlakukan sedemikian rupa oleh suaminya. Luka kerana pemergian ibunya dengan rasa kecewa terhadapnya dan pemergian itu tidak diiringi . Juga luka terpaksa melepaskan insan yg mula disayanginya beberapa bulan selepas pemergian ibunya. Luka yang membuatkannya membawa diri jauh, bertahun2 ke Ireland.

Kerana dendam yang tidak bertepi, Harraz Rifqi menyesal. Menyalahkan diri sendiri di atas segala yang berlaku. Semuanya telah membuatkan Harraz Rifqi berubah. Menjadi seorg yg lebih baik, tenang dan positif. Mengakui setiap kesalahannya tp tidak mudah berputus asa. Berharap agar segalanya dapat diperbetulkan dan segala kesilapan mendapat kemaafan.

Setelah 10 tahun mengubat luka, Nurin Ardini kembali ke tanahair. Luka walaupun mengambil masa untuk sembuh tetapi parutnya tetap ada. Tak sampai 2 bulan, dia telah bertemu semula dgn kisah lampaunya. Mengungkit kembali kisah luka saban waktu. Demi sebuah kasih sayang, dia tersepit dan terpaksa berkorban. Kembali semula ke Vila Kasih demi kasih sayang kepada Umi Zaharah. Kembali ke sana bermaksud dia terpaksa berhadapan dgn masa lalu, berhadapan dengan org yg memberi luka mendalam dihatinya, Harraz Rifqi.

Sekembalinya di Vila Kasih, memberi kesempatan Harraz Rifqi untuk menebus kesilapan lalu. Mengakui kesalahannya, dia sentiasa berusaha memenangi hati isteri, hati Nurin Ardini yg keras. Cintanya yang semakin menebal terhadap Nurin Ardini, membuatkan dia berubah. Memujuk hati Nurinnya dengan cara yang paling lembut dan tersirat. Belajar memahami hati Nurinnya yang terluka. Tidak pernah berputus asa menawan dan mencuri hati Nurinnya kembali. 

Antara kata-kata Rifqi yang mengusik jiwa

"Saya sudi terima semua kebencian awak, asalkan awak tak pergi daripada saya." 

"Tiada awak memberi ruang yang luas untuk saya muhasabah diri... Menyimpan kemarahan terhadap awak dalam hati lalu mengubahnya menjadi pembakar semangat untuk memperbaiki diri... saya perlu berubah untuk merawat hati abi dan umi. Juga awak." 

'Kata-kata itu satu doa Nurin... saya tetap aminkan setiap kali awak lafazkannya. Moga satu hari nanti awak sudi sayangkan saya... dengan sebenar-benar sayang.' 

"Saya tak akan minta apa yang awak tak nak beri, Nurin. Sudi terus di sisi saya sudah cukup memadai. Hanya awak yang hati ini mahu untuk jadi pelengkapnya. Hanya awak yang umi mahu jadi menantu. Hanya awak yang akan berada di rusuk kiri saya. Insya Allah" 

I wanted to send you all my love... but the phone said, its too big :) 

"Awak tahu, puisi tu lahirnya daripada hati. Gambaran apa yang hati rasa. Bahasa tanpa suara biasanya lebih mudah menyentuh hati." 

"The best for me is you."


Angin! Walaupun angin ini jugalah yang pernah menerbangkan dandelion jauh dari tempat asal. Benarlah kata-kata ibu Rasyidah... dengan kekuatan dan kesabaran yang besar, sebesar mana pun luka dan derita itu tidak akan bererti apa pun bagi kita kerana Allah tetap melimpahkan kelembutan dan kasih sayang dalam diri kita.

Angin tidak pernah jemu memanggil dandelion kembali ke daerah asal. Namun kali ini dandelion pasti akan kembali, tumbuh dan segera berkembang. Dandelion ini sudah lelah menjadi penari alam.



Nota kaki: 
Huh... this entry takes 4 days to complete. Sibuk sangat dengan moving office packing. Sesiapa yang belum baca novel ni lagi, sila dapatkan di kedai buku ya. Walaupun watak Dini tu sangat kaku, x de rasa tp masa first baca novel ni, sure uols akan tertanya-tanya. Siapa Rifqi dan Dini. Siapa Ibu Fatimah. Siapa Umi Zaharah. Atas alasan apa, Dini terpaksa berkahwin dengan Rifqi. Semuanya terjawab dengan terus membaca bab demi bab.


Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Suka ke? Like la

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen anda