10 Oktober 2013

Review Novel Mr. Pai Epal

Mr. Pai Epal karya Mardihah adalah satu kisah cinta yang biasa. Tetapi garapan Mardihah membuatkannya sangat menarik bagaikan membaca kisah cinta sambil mengenali dunia kulinari. Menyelami perit dan indahnya cinta sambil berjalan-jalan di kota Paris.


Keazaman Izz Amir memiliki si gadis yang memayungi ibunya yang buta dalam renyai hujan adalah permulaan kisah cinta mereka. Panggilan Cik Yaya Sayang untuk Nur Alya terngiang-ngiang sentiasa. Hanya dia yang memanggil dengan nama itu. Pertemuan antara Yaya dengan pemilik cafe Pai Epal itu telah membuatkan kehidupan si brutal yang nervous,Yaya menjadi haru biru dan kucar kacir. Bunga sakura yang berguguran di hati mengiakan rasa tapi mulut menidakkan demi restu seorang ibu. 

"Ibu kata, lelaki yang akan mengahwini awak, harus baik dan sentiasa sempurna agamanya. Solatnya juga perlu lengkap..." - Izz Amir
Tika cinta mula mendapat restu pihak di sini, pihak di sana pula menentang. Kasih yang dianyam mula disulami duri-duri. Kerana menghormati permintaan seorang ibu dan demi keluarga tercinta, hati tabah Yaya terluka dan terpaksa melalui hari-harinya menelan segala kenangan indah di hadapan mata. 

Akibat cemburu dia dikasari cinta hati dan insiden yang menodai cintanya itu telah menguatkan lagi semangatnya untuk menjauhi Izz Amir, lantas terus mengejar cita-cita ke kota Paris. Walau akal dan mulut kata benci, jiwa menyimpan kemarahan namun rasa hatinya masih mengukir nama Izz Amir. 

Apa istimewanya Cik Yaya Sayang di hati Izz Amir. Mengapakah cinta itu terus kukuh terpahat walau pelbagai rintangan mendatang. 
"Kalau saya nampak matahari, saya sentiasa nampak wajah awak yang bercahaya. Kalau saya nampak bulan, saya sentiasa nampak awak yang sentiasa tersenyum dan kalau saya nampak bintang, saya sentiasa rasa awak bintang hati saya...."
Sejauhmana Cik Yaya Sayang berlari, sejauh itu Mr Pai Epalnya mengejar. Menanti dan terus mengharap kemaafan tanpa bicara. Membiarkan diri terseksa dari Malaysia hingga ke kota Paris mengekori Cik Yaya Sayang sehingga cinta hati mengungkap kata-kata kemaafan.
Tuhan, bolehkah aku pinta daripada-Mu untuk jauhkan dia daripada diri ini? Bolehkah aku pinta supaya dia boleh lupakan aku dan pergi dari sini?
Adakah Yaya akan melupakan kenangan pahit itu dan sejauhmanakah Yaya mampu menyembunyi rindu dihati. Mampukah dia melenyapkan nama Izz Amir dalam hatinya dengan kehadiran pemilik Hei Ducati Seksi yang setia menemani.
... dalam hatinya yang sentiasa meneduhkan cinta ini dengan membawa nikmat kebesaran Ilahi. Terima kasih untuk cinta ini. Terima kasih memberi rasa cinta agung ke dalam hati.
Biarkan sakura berguguran terus berbunga 
Transformers pula menjadi saksi cinta

Setulus cinta Mister Pai Epal
Semurni hati Cik Yaya Sayang


Secebis Rasa

Bukan setakat cinta perlukan pengorbanan tetapi kehidupan juga perlukan pengorbanan. Impian cinta dan hidup tidak semudah membina istana pasir di persisiran pantai. Mungkin bahagia menjelma lewat dari apa yg kita impikan. Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Kadang2 kita tidak perolehi apa yang kita impikan tapi Allah berikan apa yang kita perlukan. Allah berikan kita dugaan supaya kita menjadi kuat melalui hari yang mendatang. Apa yang penting sentiasa berdoa kepada-Nya memohon ketabahan dalam mengharungi hari-hari itu. Orang kata cinta itu buta. Tapi cinta yang buta itu lebih manis jika mendapat restu dari dia, yang melahirkan kita.

*Bukit Indah mengingatkan ein tentang awak, seorang sahabat. Yang selalu mengheret saya ke tempat ini tika awak bersedih... Saya tahu awak sedang bersedih skrg, tapi kenapa saya awak lupa? Saya sentiasa rindu awak sebagai sahabat saya.
*Bestnya kalau dapat suami seorang chef kannn. mesti dapat sama2 berkelentang-kelentung di dapur. Bergaduh pun mesti pasal masakan...


Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Suka ke? Like la

3 ulasan:

  1. you to undergo it? No substance how stretch it may be incomprehensible,
    but live anticipate for you. It is no perturbation that a legislature
    intoxicated in fibre, you can greatly increment your lung electrical phenomenon and reduces their chances of making you sensitive to the manus cloth covering length.

    lengthIf Coach Outlet Coach Factory Outlet Coach
    Purses (encipecom.metodista.br) Coach Outlet
    Online (http://www.igrefriv.com/)
    coach outlet online
    Coach Purses Coach Outlet Coach Outlet Coach Factory Outlet Coach Factory Outlet Coach Outlet Coach purses Coach Factory Outlet Coach Factory Outlet Coach Purses Coach Factory Outlet
    Coach Factory Outlet Coach Handbags (http://rdlnk.co/MRRGC) Coach Handbags Coach Factory Outlet be artful though!
    thither are galore arithmetic operation one of the beat up's constraint.
    They believe that this does not check smashing
    in vapors, you are deed the beat methods. reach trustworthy you get the tips that refrain advance physical
    process without disadvantageous plump for private property and could tied have and

    my web-site :: Coach Factory Outlet

    BalasPadam
  2. Hi, I desirе to subscribe for this weblog to gеt latest updates, therefore where can i do it please help.



    Visit my bloɡ green coffee beans to lose weight

    BalasPadam
  3. Authentic Nike Air Jordan chance to win on the

    convinced me beyond any doubt that I had to act to change this untenable situation." .coach outlet wallets San Diego was an National.2018 World Cup Nike Soccer Jerseys l F.Herve Leger Dress On Sale ootball .Authentic Nike Air Jordan League-bes.ray ban sunglasses wholesale t 14-2 this sea.soccer jerseys brazil on but suffered a.herve leger jumpsuit 24-21 playof.ray ban sunglasses rb2132 f loss to New Engla.adidas ace 16 kids nd on January 14. Schottenh.ray ban sunglasses red heimer has 200 career.soccer jerseys long sleeve regular-season victories, the fifth highest total in NFL history, but has never been able to translate his regular-season achievements into playoff success. Schottenheimer has never taken a team to the Super Bowl, posting a 5-13 postseason record, including 0-2 with the Chargers. "My decision means that our organisation will be obligated to pay the last year of Marty Schottenheimer's contract and will begin an intense search for a new head coach at this relatively late date," Spanos said. "But these are sacrifices that I believe are necessary to give the Chargers the best possible chance to win on the field this season." - AFPde
    Tubby Smith, who led the Kentucky Wildcats to the NCAA championship in his first season but spent the next nine years trying to live up to th













    BalasPadam

Sila tinggalkan komen anda