06 Julai 2013

The Wedding Breaker & Me

Sebagaimana yang ein dah janjikan aritu, ein akan bgtau how this novel affect to me. Kali terakhir ein baca novel yang paling dekat dan mencengkam hati adalah 10 tahun lalu iaitu karya Liana Alfiera Malik, Bukan Puteri Lindungan Bulan. Lepas tu x ada satu novel pun yang berjaya menyentuh jiwa dan kehidupan ein. 

Akhirnya pencarian ini berakhir. The Wedding Breaker benar-benar telah mengejutkan ein dari lamunan kehidupan. If you know me, you will know that actually I'm a secretive person. I never share with others, even my parents. Oh memang berat tanggungannya. Why??? Sebab ketika usia 14 tahun, kawan baik sendiri telah memfitnah ein sehingga ia merosakkan reputasi ein sebagai pengawas sekolah, menghilangkan kepercayaan guru-guru terhadap kredibiliti ein dan memusnahkan banyak impian ein pada masa itu. Berita disampaikan kepada keluarga, tapi ein sedikit pun tidak membela diri. Why??? Sebab ein anak yg sangat taat kot masa tu. I'm the eldest, so ein la contoh kepada adik2. Sejak dari itu ein tidak percaya kepada sesiapa pun. Even now, I still don't have any bestfriend. But now I will share a little bit here.

So apa kaitan novel ni dengan ein? Yes. Perwatakan dan kisah hidup Ariana Rose hampir sama dengan ein. Cuma ein tak pandai berhujah seperti Rose mempertahankan diri. Hidup ein diatur oleh keluarga sejak kecil lagi. Ein akur walaupun jiwa memberontak. Hingga usia 18 tahun, parent baru bagi kepercayaan pada ein. Walaupun hidup jauh dari keluarga ketika itu, satu demi satu dugaan muncul. Semuanya tanggung sendiri. Sebab x sudi share with my parents and friends.Ia menjadikan ein sorang yang cekal dan tabah walaupun hati meruntun sedih. Walaupun dikejar ramai lelaki (its reality not perasaan ok), hati masih setia pada yang satu walaupun perpisahan tanpa kata noktah. Memang rimas bila jadi perhatian orang sedangkan hati sangat kering ketika itu.

Ein selalu terfikir yang ein x ada pilihan dalam hidup ini. dan selalu berfikir "kalaulah boleh diundurkan masa ini, akan kubuat yg terbaik untuk diriku ini". So, siapakah husband ein sekarang ni? Bila dia melamar, ein terus terima atas persetujuan kedua orang tua. Berkahwin tanpa cinta dan sayang. Berlandaskan kepercayaan semata walaupun hati bimbang si dia akan kembali semula kepada bekas isterinya. Hati bergolak setiap masa walaupun setelah tittle "isteri" diperolehi. Walaupun dah ada anak 3 pun. Walaupun dah hampir 8 tahun melayari bahtera rumahtangga. 

Bukankah itu namanya tidak redha dengan ketentuan dan pilihan Allah untuk kita. Novel tulisan Evelyn Rose ini telah menyedarkan ein supaya belajar untuk meredhai pilihan dan takdir yang telah Allah tentukan untuk ein. Sebenarnya bukannya tiada pilihan dalam hidup tapi sebenarnya ein tak belajar untuk redha. Ein terlupa mengangkat tangan memohon doa untuk kehidupan yang lebih baik. Terlupa tentang solat-solat sunat yang dah lama ditinggalkan. Terlupa berdoa untuk si suami, sedangkan selalu memanjatkan doa untuk anak-anak. Terlupa untuk menjaga diri untuk tatapan suami tercinta. Now I realise, sebenarnya Allah dah tunjukkan ciri-ciri bakal suami ein dari dulu lagi. Cuma takdir kita tiada siapa yang tahu melainkan Dia Sang Pencipta.

Untuk suami tercinta
Abang, ayang doakan Allah ikat kasih sayang kita hingga ke Arash. Semoga abang mampu menjadi Imam untuk ayang dan anak-anak kelak.

Ya Allah Ya Wadud Ya Hakim. Aku memohon mawaddah wa rahmah.Campakkanlah rasa cinta dan  mahabbah dalam rumahtanggaku Ya Allah, kaum keluargaku dan generasi anak-anakku, Jadikanlah sepertimana cinta yang Kau jadikan pengikat rindu, sebagaimana Rasulullah SAW dan Saidatina Khadijah Radiallahuanhu. Berikan cinta yang Kau jadikan mata air kasih sayang, dan berikan cinta yang Kau hulurkan, sebagaimana kedua ibu bapaku yang tercinta. Amin...

Next time, ein akan share pula nasihat seorang ibu Umamah Binti Harith kepada anaknya Umm Iyaas yang  baru hendak berkahwin.

Hanya apabila kita redha, semua hikmah akan muncul di depan mata 
- Evelyn Rose, The Wedding Breaker

Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Suka ke? Like la

1 ulasan:

  1. When I read this kak, saya terfikir, mungkin Allah berikan saya ilham untuk tulis macam tu, its actually for you :)

    Allah knows your heart, dan Allah je yang boleh sentuh hati sesiapa pun. Bukan saya... So, when it make you feel like that, its absolutely from Allah to you..

    Am glad there is an Ariana Rose out there... Perempuan hatinya cekal kan :)Menjadi perempuan pun pilihan Allah pada kita, sebab Allah tahu kita mampu. In shaa Allah. Your story itself is inspiring. I love strong women, and will always pray for you. in shaa Allah :)

    May Allah bless always kak :)

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen anda