07 Oktober 2013

Review Novel Hikayat Cinta Si Pematah Hati

Membaca novel setebal 1050 muka surat ini tidak pernah membosankan kerana plotnya disusun dengan teliti dan sangat menarik. Ia bagaikan benar-benar sebuah hikayat cinta dogeng sang putera dan puterinya yang penuh dengan dugaan sebelum kebahagiaan menjelma untuk mereka. Karipap pusing menjadi satu titik mulanya sebuah cinta. Cinta tanpa bicara. Dipendam rasa meniti masa. Tersemat kemas di hati sang puteri bertahun lamanya. 

Selami erti cinta bersama E-man Sufi. Kerana cinta manusia sanggup lakukan apa saja. Kerana cinta manusia berdendam. Kerana cinta manusia merana. Kerana cinta manusia berubah. Kerana cinta manusia bisa goyah dari prinsip kehidupan. Kerana cinta manusia hilang pegangan. Kerana cinta manusia sanggup berkorban. Kerana cinta manusia bahagia... semuanya kerana... cinta itu tidak bisa lari dari jiwa manusia.

Hikayat Cinta  Si Pematah Hati adalah cinta antara Rayyan Raiqarl - Warfeen Wardah - Daniel Elhan. 

Pertemuan dengan si hantu karipap pusing, Rayyan Raiqarl telah mengingatkan Warfeen Wardah tentang seseorang, mengimbau kenangan silam yang mengusik jiwa yang dipendam sekian lama. Si hero penyelamat yang inginkan karipap pusing saban hari sebagai tanda persahabatan. Si hero tiba-tiba menghilang tanpa dikenali nama dan asalnya telah membuatkan hati Warfeen menyimpan kemas segala kenangan singkat itu.

Pada pandangan pertama lagi Rayyan Raiqarl telah tertarik dengan si puteri, Warfeen Wardah. Takdir Allah, pertemuan demi pertemuan semakin mendekatkan dirinya pada sang puteri idaman. Malangnya kemunculan si hantu karipap pusing agak terlambat. Hati Warfeen Wardah telah diikat oleh Daniel Elhan. Kerana janji,Warfeen tetapkan hatinya menanti dan mempertahankan tembok kesetiaan untuk Daniel Elhan walaupun lelaki itu sering menabur janji sedangkan jiwanya makin goyah dengan kenangan silam dan layan baik sang putera. Kerana dendam, Rayyan mengetepikan prinsip hidupnya. Mula berusaha merebut hati sang puteri dengan halusnya. Mendekati dan cuba memahami hati seorang Warfeen Wardah.

Tatkala Warfeen patah hati,Rayyan cuba mendekati Warfeen si bunga matahari. Berpakat dengan nenek Warfeen meminang puteri idaman. Akhirnya pada hari perkahwinannya, barulah sang puteri membongkarkan segala rahsia. Walaupun hidup mereka bahagia, hubungan Rayyan Raiqarl dan Daniel Elhan pencetus segala masalah. Penghalang cinta yang kian mekar, meruntuh kebahagiaan yang dibina. Warfeen terpaksa berkorban meninggalkan suami yang disayangi. Mampukah cinta itu kembali. Sekuat manakah cinta si hantu karipap pusing dan si pencinta bunga matahari. Hati siapakah yang patah dan siapakah sang pematah hati. Selamilah cinta mereka dalam Hikayat Cinta Si Pematah Hati.

Memaafkan lebih baik daripada terus menyimpan rasa marah sekalipun ia sesuatu yang tidak mudah. Siapa dia untuk menghukum... Cuma manusia biasa saja. Dia teringatkan satu pujangga Arab yang pernah dibacanya... Cubalah menyambung ikatan yang telah putus, cubalah memberi kepada orang yang tidak mahu memberi kepadamu dan cubalah memberi maaf kepada orang yang telah menganiyaimu kerana dengan cara itulah kamu akan mengerti apa itu erti kemanusiaan.
Secebis Rasa

Sesungguhnya cinta itu buta. Kerana cinta manusia bisa berubah. Yg keras & hitam hatinya mampu menjadi bersih. Yg suci dan baik hatinya mampu menjadi sekejamnya. Apa2 pun yang berlaku, cubalah jangan menjadi hamba cinta. Berbaliklah kepada Maha Pencipta, mohonlah kekuatan daripada-Nya. Dunia ini penuh dengan dugaan. Tanpa dugaan pastinya hidup tidak berwarna warni. Warnailah kehidupan kita dengan kesabaran, ketabahan dan penuh keyakinan. Insya Allah bahagia itu milik kita.

 
Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Suka ke? Like la

1 ulasan:

  1. macam best je..kte nak bce jgak la..^_^

    http://nuurjana.blogspot.com/2013/10/sibu-sibu.html

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen anda