10 September 2013

19 Hadis Rasulullah Mengenai Wanita (Part 2)

Berikut adalah sambungan daripada entry sebelum ini.

11. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW adalah "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?". Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya".

13. Apabila kedua ibubapamu memanggil, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

14. Semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua akan beristighfar selama mana seorang wanita itu taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

15. Tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga apabila seorang wanita itu taat berkhidmat kepada suaminya. Maka dia dibenarkan memasuki mana-mana pintu yang dikehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi Muhammad SAW) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka syurga baginya.

19. Daripada Aisyah RA, " Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Secebis Rasa
Aduhai senangnya wanita ni nak mendapat kebajikan dan mengatur langkah ke syurga. Tapi sejauhmana kita ni sebagai wanita dapat melaksanakan dengan sifat-sifat kita yang kurang sempurna sebagaimana Saidatina Khadijah RA mahupun saidatina Aisyah RA. 

*Belum sempat lagi nak baca e-book Bagaikan Khadijah dihati Rasulullah sbb e-book ini boleh baca dlm phone en lalink je. Iphone x de application ni pulak


Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Suka ke? Like la

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen anda