03 September 2013

Review: Novel Mencari Taman Di Hati



Novel ni sebenarnya novel lama. Dulu tajuknya Bahagia Untukmu. Bab2 awalnya ada di penulisan2u. Puas mencari merata2 novel ni. Rupa2nya tajuknya telah ditukar kepada Mencari Taman Di Hati dan sebaliknya ia diterbitkan oleh Jemari Seni. Kalau tidak kerana merajinkan diri menterjah blog JS rasanya taklah ein jumpa blog Aidah Bakri ni, dan tak tau juga la yg Bahagia Untukmu adalah Mencari Taman Di Hati. 

Bila novel ni sampai je, niat di hati nak selesaikan pembacaan dlm masa satu hari je. Huh... kalau dah pembaca tu namanya Ein Lynn, mmg hajat tu x akan kesampaian. Mana taknya, speed pembacaan dah la slow yg teramat sgt, kalahkan org buat proof reading. Dengan habit yg suka mengulang2 membaca setiap perenggan, lebih2 lagi gaya bahasa Aidah Bakri yg sangat puitis ni. Inilah habit ein bila membaca. Memahami setiap ayat dan mencerap kandungan sebaik2nya. Kalahkan membaca teks fakta tau! Pasal tu la setiap kesalahan ejaan dan ayat ein boleh perasan.

Mencari Taman Di Hati walaupun novel yg dah lama tapi ianya tetap segar dan menyentuh ke tangkai hati dengan ayat2 puitisnya . Merananya dan sakitnya jiwa dpt dirasakan tetapi kekadang terasa macam nak ketuk je kepala watak Syuhada tu sebab sikapnya yg terlalu berahsia, memendam rasa dan sukar utk berterus terang. 

Kerana terikat dengan janji sendiri, Syuhada terpenjara dan menjeruk rasa. Merelakan diri terseksa, dirantai luka dan membiarkan derita bersarang dihati. Walaupun janji yang terikat 5 tahun lamanya akhirnya dirungkai, namun masih ada rasa yang terkurung bagaikan satu hukuman dan sukar baginya melolosi diri. Rasa yang menghukum, menghalangnya memberi peluang bahagia untuk diri. Meluah rasa hanya dengan air mata. Air mata yang sukar dimengertikan oleh sesiapa.

Takdir menemukan Syuhada dengan Shahrul Riezman. Takdir juga menyaksikan kebetulan demi kebetulan pertemuan mereka kembali. Walaupun hati Syuhada beku sedingin salju, namun Shahrul Riezman tidak pernah putus asa melamar kasih, memburu cinta seorang Syuhada yang mengunci rapat pintu hatinya. Shahrul Riezman terlalu yakin dengan mimpi yang mengganggu tidurnya. Cuba mencambah tunas dan mencari taman di hati Syuhada. Berharap hati sayu seorang Syuhada mampu dibahagiakan. 

Namun kehadiran Zulhilmi menagih janji telah mengheret Syuhada dalam perkahwinan tanpa rela. Kerana mencari reda dan restu seorang ibu, Syuhada turutkan. Membiarkan diri dirantai sengsara tika hati mula diketuk bibit-bibit bahagia, dicuit satu rasa. Merelakan masa depannya diperjudikan walau jiwa meronta. Dia belajar untuk reda dengan takdir-Nya. Belajar menerima jodohnya. Belajar bersyukur dengan apa yang dimilikinya.


Kasih dan cinta! Entah bila wujudnya... segala-galanya di bawah sedar. Cinta di bawah sedar... ternyata lebih manis dan mengasyikkan. 

Siapakah yang mampu bertakhta dalam taman hati Syuhada? Mampukah bahagia menjadi miliknya? Jom beli dan baca terus novel ni dari Jemari Seni.

Syukur meliputi ilmu, amalan dan suasana. Ilmu itu ialah dengan mengenali Allah menerusi nikmatnya. Amalan ialah dengan melaksanakan tugas yang diamanahkan Allah. Dan suasana pula ialah menimbulkan kegembiraan atas nikmat yang dikecapi.

Secebis Rasa
Membaca novel ini membuatkan ein terasa rindu pada zaman kanak-kanak. Pantai punggur yang dulu kerap dikunjungi bersama keluarga menggamit nostalgia indah. Mampukah segalanya kembali sebagaimana dulu tika kami semua telah membesar dengan pelbagai kisah sebagaimana yang telah DIA takdirkan. Kalau segalanya mampu diperbetulkan, mampukah kami menikmati keindahan dan berpiknik di pantai ini sambil menyapa angin pantai yang bertiup. Mengutip kerangan, membiarkan kaki bersalut lumpur di tanjung dan menanti nelayan pulang dengan hasil laut. Seronoknya waktu itu. Ijah dan Oya... alangkah baiknya kalau kita dapat menikmatinya sekali lagi bersama. Entah bagaimana la rupanya pantai punggur sekarang ini, setelah lebih 15 tahun tak berkunjung...

Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!
 





Suka ke? Like la

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen anda