09 September 2013

19 Hadis Rasulullah SAW mengenai wanita (Part 1)

Pagi Isnin pastinya pagi yang membosankan kann. Memulakan rutin harian setelah sehari dua berehat. Pagi ni ein nak share sikit tentang 19 hadis Rasulullah SAW mengenai kita, kaum wanita ni. Actually ein nak post kat blog ni pun sebagai peringatan dan panduan untuk diri sendiri. Secara tak langsung sebagai perkongsian untuk sesiapa yang berminat. Daripada baca, lepas tu lupa. Bila teringat semula, habis semua bahan bacaan diselak semula untuk rujukan.

Berikut adalah ringkasan yg dapat ein simpulkan.

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Rasulullah SAW berkata "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Apabila seorang wanita mengandungkan janin di dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya 1000 kebajikan setiap hari dan menghapuskan 1000 kejahatan darinya.

3. Apabila seorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad ke jalan Allah SWT.
 
4. Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila seorang wanita menyusukan anaknya, maka setiap tegukan susunya akan diberikan satu kebajikan.

6. Apabila seorang ibu tidak tidur semalaman kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama.

7. Barangsiapa yang  menggembirakan anak perempuannya, maka dia akan memperolehi darjat seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT. Ketahuilah bahawa orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan tubuhnya daripada api neraka.

8. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menggembirakan anak perempuan, seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT akan masukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10 000 tahun).

10. Wanita yang solat 5 waktu, memelihara kehormatannya dan taat kepada suaminya, maka dia boleh memilih pintu syurga mana yang dia kehendaki.

Oklah 10 je untuk kali ni. Banyak2 boring pulak nak mencerap. Maybe esok lusa kita sambung part 2 pula ya. 

Secebis Rasa
Untungnya menjadi seorang wanita dan ibu. Mengandung, sakit bersalin, melahirkan dan menyusukan darah daging sendiri pun mendapat kebajikan daripada Allah. Kenapalah ada wanita yang enggan melahirkan anak walaupun punyai hubungan suci yang dihalalkan dalam Islam. Ada tu berusaha gigih untuk punyai zuriat tetapi mungkin belum rezeki mereka untuk menikmati kebajikan daripada Allah. Mungkin hikmah mereka terletak dari sudut yang lain pula.

Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Suka ke? Like la

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen anda