17 September 2013

Al Tahzan (Janganlah Bersedih): Perkongsian Ilmu oleh Dr Aidh Al Qarni

Actually ein mendapat undangan daripada ex classmate pd 8 September lalu. Oleh kerana ceramah ni di Shah Alam dan malam Ahad, maka tak boleh la nak pergi mengajak en lalink dan mengangkut bala tentera sebab esoknya memasing kena ke sekolah. Alhamdulillah mereka sudi berkongsi ilmu daripada ceramah oleh Dr Aidh Al Qarni, seorang penulis buku motivasi Islam dan penulis buku best seller, La Tahzan (Jangan Bersedih).

Dr Aidh bin Abdullah al-Qarni dilahirkan pada tahun 1379H di perkampungan al-Qarn, sebelah selatan Arab Saudi. Beliau berasal dari keluarga Majdu’ al-Qarni. Memiliki ijazah kesarjanaan dari Fakulti Ushuluddin Universiti Islam Imam Muhammad ibn Su’ud tahun 1403-1404H dan sarjana dalam bidang Hadis Nabi tahun 1408H. Gelaran doktornya diraih dari universiti yang sama pada tahun 1422H dengan judul tesis “Dirasah wa Tahqiq Kitab al-Mafhum ‘Ala Shahih Muslim li al-Qurthubi” (Analisis Kitab al-Mafhum ‘Ala Shahih Muslim karya al-Qurthubi). Dr Aidh Abdullah al-Qarni juga menghafal al-Quran dan juga hafal kitab hadis Bulughul Maram serta menguasai 5000 hadis dan lebih dari 10000 bait syair Arab lama hingga moden.

Berikut antara perkongsian yang dapat dirumuskan melalui ceramah tersebut.

 Jangan Bersedih
Allah tetap ada bersama kita. Spt Rasulullah SAW memujuk Abu Bakar As-Sidiq r.a ketika takut dikejar quraish. 

Bersolatlah kita ketika sedih
Solat di awal waktu, jgn lengahkan solat! Solat adalah perkara pertama yg akan dihitung! 

Al-Quran
Jalan menuju ke syurga. Al-Quran haruslah dibaca setiap hari. Bagi kaum wanita, bawalah tafsir di dalam handbag supaya kita tidak pernah tinggalkan Al-Quran. (yg ni ein rasa, dlm zaman teknologi, setiap orang boleh download aplikasi tafsir Al-Quran untuk smart phone anda) 

Berzikir
Apabila kita mengingati Allah, hati akan menjadi tenang. Berzikirlah selalu seperti pokok2, burung2, atau hidupan lain yg sentiasa berzikir pd Allah. 

Sepertimana Islam memuliakan wanita itu
Wanita sepatutnya menjadi pendakwah. Bukan berdakwah seperti memberi ceramah tetapi berdakwah bermula dr rumah. Mengajar anak2 berzikir. Memasak dengan berzikir. Mendidik ahli keluarga dengan mengamalkan Islam. Menjadikan rumah itu rumahku syurgaku. 

Bersabarlah selalu
Perkataan sabar di dalam Al-Quran disebut lebih daripada 90 kali. Sabar jalan kejayaan. 

Islam agama yg melindungi wanita
Beliau berkata, beliau telah menziarahi lebih 40 negara. Di German beliau telah berjumpa seorg wanita yg mengkaji bahawa Islam adalah agama terbaik yg melindungi wanita. Agama lain tidak dpt menandingi Islam di dlm bab perlindungan wanita.. 

Bersyukurlah kita beragama Islam
Ketika beliau jatuh sakit di German, ada seorg doktor perempuan mengubati beliau. Beliau telah bertanya, adakah kaum wanita bahagia di sini? Doktor itu berkata, di kwsn ini perempuan kebanyakannya mahu mati...mahu bunuh diri krn susah bahagia. Jadi bsyukurlah kita beragama Islam...jika tidak bahagia, kembali kepada Allah. 

Bersedekah
Antara sbb2 kebahagiaan adalah sedekah. Sedekah menghalau kesedihan.

Muhasabahlah diri
Pandang ke langit, sungguh tinggi langit. Tiada arkitek yg mampu membina langit. Pandanglah kebesaran Allah bila dlm kesedihan, pandanglah seluruh kebesaran Allah, banyak org hebat2 dan saintis peluk Islam sbb memandang kebesaran Allah. 

Tiada apa yang ada di dunia ini
Janji Allah. Muslim atau muslimah yg duduk dlm rumah yg ada serba sedikit keperluan lebih baik dr mereka yg kaya tinggal di rumah besar tetapi tidak bahagia dan kembali pd Allah. Semoga kita sama2 dapat bertemu di syurga. Bersama org2 beriman dan beramal soleh. Semoga dpt berjumpa nabi Muhammad SAW 

What You Give You Get Back
Apa yg kita bagi, kita akan dpt balik. Janganlah mencaci maki org sbb bila kita caci maki org, kita akan mendapat cacian dan makian di kubur kelak. Rugilah org yg membalas cacian kerna kita tak patut bawa cacian itu menjadi peneman kita dlm kubur. 

Jadikan umat yang berakal dan beriman
Manusia mengagung2kan ciptaan manusia spt kehebatan KLCC. Pandanglah betapa hebatnya akal ciptaan Allah yg mencetuskan ilham utk mmbina KLCC itu. Jadilah org yg beriman, engineer yg beriman, doktor yg beriman dsb.

Anak2 adalah amanah Allah
Anak2 adalah harta. Wanita bukan sahaja membesarkan anak2 tetapi wanita membesarkan lelaki2 yg hebat. Pendakwah2. Jd jagalah anak2 supaya mereka jd org yang hebat. Jangan biarkan anak terlalu manja dengan pembantu rumah. Jangan bg anak main game selalu. Ajarlah anak tentang Islam...Tentang rasul.

Bagi mereka yg ingin ilmu yg lebih lengkap bolehlah beli buku ni ya



* Terima kasih sahabat kerana sudi berkongsi ilmu. Di sini ein berkongsi ilmu dengan sesiapa yang ingin berkongsi pula. Mudah2an berguna dan menjadi panduan untuk kehidupan kita. Mudah2an kita menjadi hamba-Nya yang diredhai. Aminn...


Jom Join Heartbeat
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!


Suka ke? Like la

1 ulasan:

Sila tinggalkan komen anda