28 Januari 2011

ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA

Seorang Amoi ni telah mengingatkan saya kepada pepatah melayu "Orang Berbudi Kita Berbahasa". Malam semalam semasa pulang dari kerja, tiba-tiba seorang amoi ni memotong que masuk ke simpang. Biasalah kannn, jalan nak ke ampang ni memang banyak betul lampu isyarat. Kami yang dengan sabar menunggu dah lebih 5 kali lampu isyarat bertukar hijau masih tak lepas-lepas lagi. Senang-senang je dengan "berbudi bahasanya" dia nak potong que kannnn.... Itu baru kesalahan pertama. Ok boleh dimaafkan. Tak angkat tangan pun ucap terima kasih.

Tak pe la kita orang islam sentiasa memaafi sesama manusia. Baru terdetik di hati begitu, tiba-tiba bila lampu isyarat bertukar hijau, dia terus mencilok dan melanggar kereta kami. Dengan "berbudi bahasa" juga dia langsung tidak meminta maaf. Memang saja je kannn... nak membangkitkan kemarahan lalink saya yang memang panas baran tu. Lalink saya suruh dia berhenti di tepi. Sekali lagi dengan "berbudi bahasanya" dia keluar dari kereta dengan marah-marah. Tiada ayat-ayat kemaafan sedikit pun. Katanya dia tak senang, lalu terus masuk kereta dan berlalu tanpa sebarang ayat-ayat perbincangan tentang perlanggaran itu.

Kira lari la tu kannn...Memang Amoi ni kena dibahasakan oleh saya dan lalink malam tu. Maklum la dah terlalu "berbudi bahasa" sangat kannnn... Dah langgar orang nak lari. Tak cakap nak bayar ke, nak report ke? Tentu-tentu dah salah dia. Lari la kemana jua di Ampang ni, sudah tentu dapat ditemui. Kuasa Allah, kami jumpa balik kereta dia. Amoi tu memang keras hati, kat sekolah dulu tak belajar moral agaknya. Tu pun tak nak berhenti juga sampai lalink blok dia. Kira-kira ala-ala samseng la gitu... Si Amoi ni marah kami sebab ekori dia. Hello... ni nak minta ganti rugi la... Awak yang tak berbudi bahasa, jadi kami bahasakan supaya lebih berbudi bahasa yang sebenar-benarnya di lain kali!
Suka ke? Like la

1 ulasan:

  1. rakyat malaysia mmg berbudi bhsa tp bila di jalanraya ilang semua nya...

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen anda