16 Mac 2011

TIPS PENGGUNAAN BOTOL SUSU POLIKARBONAT

Dah baca n3 yg sebelum ni? Kalau belum boleh gi sini dan sini.


Mesti ramai mommies yang risau je pasal isu ni. Stok botol susu banyak lagi yang tak berguna. Takkan nak buang pulak... Mommies masih boleh berikan anak-anak susu dengan botol BPA ni tapi kenalah ada langkah berjaga-jaga. Apakah caranya?

Berikut la caranya

*Steril botol BPA mengikut arahan pengendalian pd label atau boleh juga rendam dalam air yang mendidih selama 5 hingga 10 minit. Bukan biarkan air mendidih sekali ngan botol tu tau. Lepas didihkan air terus tutup api.

*Elakkan gunakan air panas secara terus ke dalam botol BPA untuk membancuh susu. Abis macam mana nak buat susu? Bancuhlah susu di dalam bekas yang lain terlebih dahulu.

*Gunakan peralatan mencuci botol yang sesuai seperti span dan berus yang lembut bg mengelakkan permukaan botol BPA rosak dan bercalar.

*Sentiasa periksa permukaan dalam botol susu. Sekiranya ada kesan calar atau rosak, sila ganti botol yang baru! Kalau tak gantilah setiap 6 bulan.

NANTIKAN N3 SETERUSNYA!

Suka ke? Like la

4 ulasan:

  1. y not gunakan steril tablet je...just campur masuk dlm air sejuk...

    n bancuh susu...masukkaan dulu air sejuk baru air suam...

    BalasPadam
  2. ermmm..liza tukar btol ssu Alesya 4 bln sekali,hehe..ske tukar2 btol ssu sbb btol ssu ka cantik2 skrng ni.

    BalasPadam
  3. atie: setuju ngan cadangan atie tu. ein mmg guna steril tablet pun. itu just option for yg mmg x guna cara steril ni.

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen anda